Sala Doświadczania Świata to specjalnie wyposażona sala polisensoryczna, której celem jest stymulowanie lub wyciszania zmysłów w której przy pomocy specjalistycznie dobranego wyposażenia stworzono stymulujące środowisko wpływające na rozwój zmysłów u pacjentów, którzy w codziennym życiu mają problem z prawidłowym odbieraniem i przetwarzaniem bodźców świata zewnętrznego. Skierowana jest do dzieci już od pierwszych miesięcy życia, a jej zastosowanie zmienia się z wiekiem dziecka.
Systematyczna stymulacja poszczególnych zmysłów w Sali Doświadczania Świata jest ważnym źródłem rozwoju każdego niepełnosprawnego dziecka ponieważ:
– poprawia jego aktywność i motywację do poznawania
– zwiększa chęć do nawiązywania kontaktu
– wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku
– zwiększa bazę doświadczeń
– zwiększa wrażliwość dziecka
– poprawia orientację w schemacie ciała oraz przestrzeni
– motywuje do podejmowania aktywności
– przyczynia się do nabierania świadomości istnienia i odrębności od otoczenia
– doskonali pracę poszczególnych analizatorów
– wpływa na rozwój wyższych funkcji – emocjonalnych, społecznych, komunikacyjnych, ruchowych i poznawczych
Cele szczegółowe realizowane w Sali Doświadczania Świata podczas stymulacji zmysłów:
Wzrok:
– zyskanie poczucia i świadomości światła,
– ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych,
– rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania,
– poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowa,
– usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,
– poszerzanie doświadczeń wzrokowych oraz pamięci wzrokowej.
Słuch:
– ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych,
– poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych,
– zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami,
– rozwijanie pamięci słuchowej,
– stymulowanie koordynacji słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej,
– ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy.
Stymulacja przedsionkowa:
– ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
– rozwijanie poczucia i świadomości ciała,
– orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni,
– poprawianie koncentracji uwagi,
– rozwijanie aktywności.
Dotyk:
– poszerzenie doświadczeń i rozwijanie zdolności postrzegania,
– poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
– ćwiczenie zdolności manipulacyjnych,
– rozwijanie wrażliwości dotykowej,
– rozwój aktywności ruchowej.
Węch:
– poszerzanie doświadczeń węchowych,
– ćwiczenie zdolności kojarzenia zapachu z sytuacją, lokalizacji zapachu,
– budowanie wyobrażeń i wiedzy na temat otaczającego świata.
Smak:
– rozwijanie percepcji smakowej,
– nabywanie umiejętności rozróżniania smaków,
– poszerzanie preferencji smakowych.
Zajęcia w Sali Doświadczania Świata skierowane są przede wszystkim dla dzieci, młodzieży i dorosłych:
– nadpobudliwych psychoruchowo
– z zaburzeniami emocjonalnymi
– z zaburzeniami na tle nerwicowym, depresyjnym
– upośledzeniem umysłowym
– z mózgowym porażeniem dziecięcym
– z autyzmem
– z zespołem Downa